Po raz pierwszy w roku szkolnym 2017/2018 prowadzone są zajęcia z programowania i kodowania w formie dodatkowych, obowiązkowych zajęć w klasach 1A, 1B, 1C. Program zajęć został opracowany z myślą o dzieciach z klas pierwszych i opiera się na zabawie w ruchu (programowanie wizualne) i pracy przy komputerze na podstawie elektronicznego podręcznika. Należy pamiętać, że bawiąc się dzieci zdobywają kluczowe kompetencje informatyczne, ale też rozwijają podstawy myślenia matematycznego i świadomego posługiwania się językiem stanowiącym system znaków o określonej strukturze. Nauka programowania w ruchu czyli poprzez zabawę jest potrzebna, gdyż:
- dzieci najmłodsze lepiej przyswajają wiedzę i chętniej się bawią podczas zajęć komputerowych;
- przygotowują się do programowania w starszych klasach;
- uczą się logicznego myślenia, twórczego działania i planowania;
- uczą się pracy zespołowej, podejmowania decyzji i wyciągania wniosków;
- uczą się poprawiania błędów;
- motywują dzieci do działania poprzez obserwację swoich rówieśników.
Na tym etapie edukacji wczesnoszkolnej według założeń uczniowie mają poznać podstawowe znaczenie wybranych pojęć związanych z informatyką (sekwencja, instrukcja, algorytm), aktywnie uczestnicząc w zajęciach, które mają pobudzić ich do kreatywnego działania i poszukiwania rozwiązań stawianych im zadań, często w formie zabawy. Jest to początek myślenia algorytmicznego, wspomagany wizualizacją lub symulacją działań algorytmicznych. Uczniowie stawiają w ten sposób pierwsze kroki w programowaniu.
Program jest realizowany w pracowni komputerowej na zajęciach dodatkowych po 1 godzinie tygodniowo.
„Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką” Bill Gates
(…) za 15 lat nauka programowania w szkołach będzie sprawą naturalną, tak jak lekcje pisania i czytania (…) Mark Zuckerberg
Tekst: Ewa Wirgowska